Asperger Sendromu , gozdeforumdunyasi

ELFIDA

Administratör
Yönetici
Katılım
24 Mar 2013
Mesajlar
129,080
Reaksiyon puanı
5,682
Puanları
113
Şube
Tokat
Asperger sendromu yaygın gelişimsel bozukluk şemsiyesi altında yer alan bir bozukluktur; fakat çoğu kez otizmle karıştırılır. Otizm ağır bir tablo olarak karşımıza çıkarken Asperger sendromu daha hafif bir düzeyde seyreder. Sendrom, otizm ile temelde aynı sorunları paylaşır; ancak otizm kadar ağır ve belirgin değildir. Özellikle yüksek fonksiyonlu otistiklerle karıştırılabilir. Asperger sendromunu ayıran en temel özellik, asperger sendromunda konuşma sorununun hiç görülmemesidir, yani aspergerliler bebeklikten itibaren gramere uygun bir konuşmaya sahiptir. Yüksek fonksiyonlu otistiklerde ise, konuşma sonraki yıllarda düzelebilmektedir, yani ilk başlarda konuşma bozuklukları görülürken, yaşın ilerlemesi ve alınan eğitimle konuşmada düzelmeler görülebilir. Bazı bireylerin konuşma bozuklukları ilerleyen yaşlarda da devam edebilir. Yüksek fonksiyonlu otistiklerde, zamirleri ters kullanma, konuşmaları anlamama, ekolali konuşma gibi bozukluklar yoğun olarak görülebilir. Asperger sendromlularda motor gelişimine bağlı beceriksizlik ve el-göz koordinasyon bozukluğu olabilirken, Yüksek fonksiyonlu otistiklerde el becerileri daha iyi gelişir. Aspergerliler, yüksek fonksiyonlu otistiklere oranla daha sosyaldirler ve toplumsal ilişkilere daha yatkındırlar.
1944 yılında Avusturyalı psikiyatrist Hans Asperger, bozukluğu bir grup çocukta gördüğü bazı davranışlara dayanarak ilk kez tanımladı. Erkeklerde daha çok görülen bir bozukluktur, her ırk ve toplumda görülebilir. Asperger sendromu ağır ve hafif olabilir. Tipik ve belirgin belirtileri olan Asperger sendromlular, ortalama 5 yaşlarında anne babaları tarafından fark edilebilir ve gerekli destek sağlanabilir; ama belirtileri hafif olan Asperger sendromlular pek kolay fark edilemezler; genellikle sorunlu, huysuz, inatçı, sakar çocuklar olarak bilinir ve çoğu kez sorunlarıyla baş başa bırakılırlar. Yaşıtlarının oynadığı hayali ve sembolik oyunları oynayamazlar. Örneğin, kız çocuğu bebeğine mama yedirmeye çalışmaz, erkek çocuğu süpürgeye at diye binmez. Normal gelişim gösteren çocuklar bir gün “ben tamirciyim” diyerek evdeki eşyaları, oyuncak tamir aletleriyle tamir etmeye çalışır, diğer bir gün polis olup evdeki suçluları yakalaması gerektiğini söyler; ama Asperger Sendromlu çocukların oyunları bu boyuta çıkamaz. Onlar sadece oyuncakları amaca yönelik kullanırlar; bisiklete biner, oyuncak arabasını sürer vb.
Soyut yargıları ve düşünceleri anlamakta zorluk çekerler. Babası tarafından “Bir daha gürültü yaparsan kulaklarını keserim,” diye tehdit edilen Aspergerli çocuk, korkudan titreyecek ve bir daha gürültü yapmamaya çalışacaktır; çünkü kulaklarının gerçekten kesileceğini sanır. Esprileri anlamakta güçlük çektiği için esprilere gülmez ve espri yapmayı sevmez. Anlama zorluğu çektiği konulardan biri de atasözleri ve deyimlerdir. Onlar buradaki sözlerin derin ve farklı anlamlarına odaklanmak yerine sadece kelime anlamları üzerinde dururlar.
Parmaklarını çıtlatma, sallanma, tırnak yeme, devamlı kalem ve para gibi nesneleri elinde tutma veya çevirme, oturduğu yerde ayaklarını sallama vb. takıntılı davranışları yoğundur. Çocukluk çağında yoğun olarak görülen takıntılar, büyümeye paralel olarak azalma gösterir. Görsel motor koordinasyonları çok zayıftır. El becerilerinde çeşitli sorunları olduğu için çok sakar olabilirler. Stereotipi takıntılarıyla beraber nesne takıntıları da görülebilir. Örneğin, kapak, pul, misket vb. nesneleri toplama takıntıları görülebilir. Mesleki yaşamlarına, genellikle ilgi takıntıları yön verir. Örneğin, arabalar ilgi duyuyorsa, ya okuyup makine mühendisi olur ya da okuldan ayrılarak araba tamircisi olmaya çalışır. İlgi takıntılarıyla ilgili araştırmaları çok derinlemesine olabilir. Bu takıntıları garip konular üzerinde olabilir. Örneğin, kelebek türleri, yeryüzündeki nehirler, başkentler, futbol karşılaşmaları vb.
Okuldaki öğretmeleri, derslerdeki başarı durumuna bir türlü anlam veremezler; çünkü başarı grafiğinde garip düzensizlikler görülür, zor bir derste okul birincileriyken, en basit derslerde çok düşük notlar alabilirler. Okuldaki sosyal aktivitelere ve grup etkinliklerine pek katılmazlar. Yaşadıkları mahalle veya sokakta dışarı çıkıp arkadaşlarıyla oyun oynamayı sevmez ve onlarla bir arada bulunmaktan hoşlanmazlar; sürekli ilgi duydukları konuyla ilgili çalışmalar yaparlar; bu yüzden aileleri tarafından derslere düşkün biri olarak tanınırlar. Birçoğu da derslere ve sınıf ort..... uyum sağlayamadığı için okulla yolunu ayırır, kimi de okul yönetimi tarafından okuldan atılır.
Alışkanlıklarından vazgeçemez ve rutin bir yaşantıları vardır. Örneğin hep aynı saatte yemek yer, uyur ve aynı yolda yürürler. Duygusuz bir yüz ifadeleri vardır, özellikle iletişim içinde değillerse yüzlerinde belirgin bir boşluk görülür. Ya hep bir şeyler planlar ya da hiçbir şey düşünmezler. Duygular arası geçiş çok hızlıdır, yani öfkeliyken bir anda öfkeleri dinebilir ve gülebilirler ya da çok neşeliyken bir anda hüzünlenebilirler. Öfke patlamaları ve ağlama eylemi çok önemsiz nedenlerden dolayı görülebilir.
 

PARGALI

Forum Gözdeci
Katılım
30 Eyl 2014
Mesajlar
31,716
Reaksiyon puanı
2,704
Puanları
113
Şube
AFYONKARAHİSAR
Cevap: Asperger Sendromu , gozdeforumdunyasi

R0y8V6.gif
 

GüL.*

Administratör
Yönetici
Katılım
5 Eyl 2015
Mesajlar
69,196
Reaksiyon puanı
6,274
Puanları
113
Cevap: Asperger Sendromu , gozdeforumdunyasi

emeğinize sağlık paylaşım için teşekkürler
 
Üst